Tuesday 28 April 2015

Ciri-ciri Gangguan Mental Pada Remaja

Ciri-ciri Gangguan Mental Pada Remaja

Banyak ibu bapa yang tidak menyedari bahawa anaknya yang beranjak remaja mengalami gangguan mental. Padahal menurut kajian, kebanyakan kes gangguan mental pada remaja bermula dari usia 14 tahun.
Maka sangatlah penting bagi remaja untuk mendapat rawatan dan rawatan seawal mungkin agar perkembangan psikisnya tidak terbantut. Berikut ini gejala-gejala gangguan mental pada remaja yang dapat dikesan dan akan diperiksa.

1. Tiba-tiba melankolis
Perubahan mood dirasakan dalam dua minggu mulai dari hiperaktif menjadi sayu. Biasanya mereka akan merasa sangat senang namun dengan cepat berubah menjadi sedih dan tertekan. Perubahan mood yang cepat tanpa alasan kuat dapat menunjukkan remaja tersebut mengalami gangguan mental.

2. Emosi Kuat
Remaja yang mengalami gangguan mental emosi beliau cenderung lebih meledak-ledak dengan tiba-tiba. Mereka akan merasakan kecemasan dan ketakutan yang berlebihan sehingga mengganggu aktivitinya.

3. Perilaku membahayakan diri sendiri dan orang lain
Remaja itu juga akan mula suka membangkang dengan cara ekstrem dan menunjukkan perilaku yang membahayakan dirinya dan orang lain. Misalnya dia menjadi sering berkelahi, ingin melukai seseorang, bahkan ingin bunuh diri.

4. Kurang Konsentrasi
Kesulitan tumpuan pada anak boleh dikesan dari ketidakmampuan mereka dalam mengerjakan tugas yang mudah, bahkan menonton televisyen sekalipun. Biasanya mereka mengalami kemurungan di mana kepekatan mereka fokus pada rasa malu, takut, atau rasa bersalah. Perkara mudah untuk menyatakan mereka sukar menumpukan dapat dilihat dari nilai akademik dan rekod prestasi di sekolahnya.

5. Perubahan Fizikal yang drastik
Perubahan fizikal yang mendadak seperti kenaikan atau penurunan berat badan secara drastik boleh menunjukkan gejala anak mengalami gangguan mental. Kebanyakan mereka mengalami kemurungan sehingga mengganggu pola dan nafsu makan mereka. Pada penurunan berat badan, boleh saja anak mengambil ubat-ubatan terlarang dan minuman beralkohol kerana kemurungan yang mereka rasakan.

No comments:

Post a Comment

Blog Archive